neděle 26. dubna 2015

Jablečný koláč

 Byl krásný slunečný den a já se v práci nudila. Věděla jsem, že večer budu mít byt jenom sama pro sebe. A tak jsem se rozhodla tuto příležitost využít k pečení :-).  



 Přináším vám tedy recept na výborný jablečný koláč, který mi společně s kávou a východem slunce byl o víkendu příjemným společníkem při mém probouzení a život byl hned o něco sladší. Nebo tedy o dost :-)

 Víte moc dobře jak na tom jsem s kulinářským uměním (viz. Ema de la Fujtajbl). A když už se chystám splácat něco v kuchyni, potřebuju být v bytě sama. Lépe se soustředím a nepohoršuju případnými nadávkami své blízké :-). 
 Na jablečný koláč chodím do Starbucks už pár let. Stejný mají i v Mc'Café a možná i v dalších kavárnách a já už si ho mockrát chtěla upéct doma. Avšak nedostatek odvahy a talentu na pečení mi v tom vždycky zabránil. Ale v pátek, jelikož byla přesně ta správná příležitost i konstelace hvězd, se ve mě znenadání zvedla vlna odhodlání a výsledkem toho je tento Apple pie. Upřímně, celou noc jsem se převalovala a přemýšlela jestli bude ráno k jídlu. Vzhledově sice vypadal moc hezky, ale s chutí jsem si nebyla jistá. A hádejte co? Povedl se, a já měla radost tak velikou, že jsem ho čtvrtku hned snědla na posezení :-).


Co je potřeba:
Těsto:
2 hrnky hladké mouky
1/2 hrnku cukru moučka
6 lžic mléka
60 g rozpuštěného másla 
2 lžičky prášku do pečiva
1 vejce

Náplň:
1 kg jablek
2 lžíce medu
1 pytlík skořicového cukru
1 hrst rozinek


Jak se to splácá:
 Těsto vypracujete ručně a jde to opravdu samo. Prostě hnětáte, hnětáte až je z toho souvislá hmota. Mě tedy k tomu tedy pomohl rytmus písně od Taylor Swift Shake it off :-). To víte. Hold pátek, sama doma, nikde nikdo, tak jsem si zapnula iPod a už to jelo. 
 Vypracované těsto necháte v míse odpočívat. Během toho si můžete (již klasicky) uvařit kávičku a pustit se směle do loupání jablek, které nakrájíte na malé kostky. Pak si dáte kastrol na plotnu a do něj přidáte dvě lžíce medu. Jablka dáte do hrnce ve chvíli, kdy je med tekutý jako voda (je to cca 1 minuta, protože med se zahřeje rychle). Přiklopíte pokličku a s kávou v ruce můžete sledovat jak se vám připravuje jablečná náplň.
 Když vám jablíčka začnou hnědnout, přidáte postupně pytlík skořicového cukru a rozinky. Záleží na vás jak máte rádi sladké. Jelikož moc nesladím, bohatě mi postačil ten jeden pytlík, ale pokud si budete chtít život osladit více, nejsem proti :-). 
 Hrnec stáhnete z plotny ve chvíli, kdy je sem tam nějaké jablíčko rozvařené a jiné ještě trošku křupavé. Nebudete mít tedy úplně rozvařenou směs, spíš tak medium rare :-). Zatímco vám budou jablka chladnout, můžete si připravit plech na pečení (vymazat Herou, vysypat polohrubou moukou). Těsto si rozdělíte na dvě části (jedna menší, druhá větší). Větší část si uválíte na tenký plát. Mě se to sem tam potrhalo, ale tohle těsto je skvělé v tom, že si ho můžete prakticky vypracovat jak chcete. Takže kde se mi udělala díra, zaplácla jsem jí trochou těsta, zatlačila prsty a po díře nebylo ani památky :-).



 Až jím vyplníte formu, prsty pak ještě těsto pořádně přitlačte k okrajům a vidličkou propíchejte. Potom už jen přidáte jablíčka. 
 Druhou část těsta můžete použít jak budete chtít. Buď můžete uválet další plát a přeložit ho přes koláč (tak jak se dělá klasický Apple pie), já jsem ho použila jako mřížku :-). Koláč byl v troubě při teplotě 180°C 30 minut. Za tu dobu se mi upekl dozlatova. Ale radši si to překontrolujte suchou špejlí . Nakonec po vychladnutí jsem ho dala do lednice. A ráno? O tom už jste si četli. Tak co Kávařky, vyzkoušíte ho? Pokud ano, napište jak se vám povedl. :-)



Emča opojená sladkými jablíčky :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat