středa 7. října 2015

Podzimní švestkový koláč

 Ženy. Minulý víkend jsem zažila naprosto fenomenální párty pro jejíž příležitost jsem upekla švestkový koláč. Původně se měl podávat můj tradiční Mrkváč, se kterým jsem si opravdu jistá. Nicméně přemíra švestek, která se z ničeho nic ocitla na mém kuchyňském pultu mě donutila jednat :-). A tak vám dnes místo pravidelné dávky emocí, přináším recept na zcela improvizovaný podzimní švestkový koláč, který měl takový úspěch, že jsem ho tento týden pekla již podruhé.

Co je třeba (na jeden obdélníkový plech; pokud chcete péct  do kulaté formy, jako je to na obrázku, stačí poloviční dávka ingrediencí):

 Těsto
 1 hrnek polohrubé mouky
 1 hrnek hrubé mouky
 1 hrnek cukr krupice
 1 vejce
 1 lžička vanilkového extraktu
 1 polotučný tvaroh
 1 hrnek mléka
 1/2 hrnku oleje
 3 lžičky prášku do pečiva

 Svařené švestky
 1 kilo švestek
 2 lžíce hnědého cukru
 2 lžíce javorového sirupu
 2 lžíce vody

 Jak se to splácá:
  Do hrnce dáte pár lžic vody, aby se vám švestky nevařili "na sucho". Pak přidáte nakrájené švestky (stačí na čtvrtky), zasypete je cukrem a zalijete javorovým sirupem. Nechte je vařit na hodně slabém stupni, jinak vám to (trochu) uteče z hrnce ven. A sama musím konstatovat, že úklid varné desky nebyl zrovna piece of cake :-)
 Během toho, co se švestky vaří si můžete připravit těsto, které vlastně vznikne tak, že smícháte všechny ingredience dohromady. Výsledkem by mělo být hladké světlé těsto. To pak nalijete do vymazané a vysypané formy (Hera + polohrubá mouka). Na závěr přidáte rozvařené švestky. Ty vám během vaření pustí hodně vody, takže je určitě slijte a pak až dávejte na těsto.
 Koláč jsem pekla při 190° 40 minut, ale musím říct, že je to hodně individuální. Na špejli se tentokrát moc spolehnout nemůžete jelikož horní vrstva švestek vám bude "bublat" až do konce a úplně ztuhne až po tom, co necháte švestkáč odstát. Osobně jsem to odhadla podle okrajů koláče, ale myslím si, že když to zvládlo takové kulinářské poleno jako jsem já, pro vás to bude hračka :-).
 Tak to je dneska k receptu asi vše. Podzim už je v plném proudu a nevím jak ve vašich dlaních, ale v těch mých se střídají šálky s kávou a čajem. Témat na články mám momentálně habaděj, takže se můžete těšit na info z kuriózního života jedné střelené blondýny :-). Zkuste švestkáč, když budete mít chuť, užívejte barev podzimu a neztrácejte víru v lepší zítřky. 
Ema

Žádné komentáře:

Okomentovat